DIFFICULT MOMENTS SEEK ALLAH
QUIET MOMENTS WORSHIP ALLAH
EVERY MOMENTS THANK ALLAH
~ believe in your FATE and have FAITH in it ~

Monday, January 5

Siapakah itu Yahudi Laknatullah...? (siri 1)

terdetik mencari fakta serba sedikit mengenai bani israel dan yahudi selepas di soal oleh seorang sahabat (naufa) pada usrah kali lepas.di tanya dan aku terpana.naufa yang menduga aku dan sahabat usrah yang lain, menggerak kan hati aku mencari fakta tentang yahudi laknatullah...pada mana-mana bahagian yang mungkin tersalah fakta, harap rakan-rakan tolong perbetulkan =)
moga kisah bani israel ini menjadi teladan buat kita semua dan menguat kan aqidah dan membuka mata rakan-rakan kenapa kita sebagai umat islam perlu membenci kaum yahudi...




Sekilas:

"Israel" itu adalah diambil sempena nama timang-timangan bagi Nabi Yaakub a.s..

Dan Nabi Yaakub adalah anak kepada Nabi Ishak a.s..

Dan Nabi Ishak pula adalah anak kepada Nabi Ibrahim a.s..

Dan kemudiannya bagi Nabi Yaakub a.s pula, beliau telah dikurniakan seramai 12 orang anak.

Dan anaknya yang paling popular, yakni yang dilantik oleh ALLAH SWT menjadi rasul ialah Nabi Yusuf a.s..

Inilah dia yang pernah disabdakan oleh Nabi Muhammad s.a.w.,
sabdanya, “Itulah dia Yusuf dari keturunan yang mulia. Dimana ayahnya seorang Nabi, datuknya juga seorang Nabi, malah moyangnya juga adalah seorang Nabi.”

Carilah dalam salasilah para rasul, tidak akan berjumpa salasilah sebegini kepada rasul-rasul yang lain kecuali Nabi Yusuf a.s.

Sebagaimana yang kita semua maklum, ALLAH SWT telah melebihkan Bani Israel ini ialah kerana para rasul dan para nabi a.s. adalah kebanyakannya dilantik oleh ALLAH daripada kalangan Bani Israil itu sendiri.

Kata ulama bahwa daripada 25 para rasul, hanya 5 orang sahaja yang berbangsa Arab, iaitulah seperti Nabi Soleh a.s., Nabi Syuib a.s., Nabi Hud a.s., Nabi Muhammad s.a.w. dan beberapa nama lagi; dan selebihnya adalah dikalangan Bani Israel. Inilah maksudNya “...melebihkan kamu semua di atas sekelian makhluk di atas mukabumi”, yakni Bani Israel beruntung kerana kebanyakan para rasul dilantik dikalangan mereka.

Tetapi Bani Israel inilah yang akhirnya menjadi bangsa yahudi yakni satu kumpulan manusia (tidak termasuk para rasul/nabi mereka) yang tidak tahu langsung berterima kasih dan bersyukur kepada ALLAH SWT, sedangkan ALLAH SWT telah mengurniakan kepada mereka nikmat yang tidak putus-putus.


Firman Allah Taala yang bermaksud :
"Sesungguhnya kami telah mengambil perjanjian dari bani Israil,dan telah kami utus kepada mereka para rasul.Tetapi setiap datang seorang rasul kepada mereka dengan membawa apa yang tidak diingini oleh hawa nafsu mereka, (maka)sebahagian dari para rasul itu mereka dustakan dan sebahagian yang lain mereka bunuh". (al-Maidah : 70)


Apabila mengkaji Yahudi, masyarakatnya dan yang berkaitan dengan permasalahan keagamaan Yahudi, kita tidak akan temui jawapan yang sempurna dan terperinci melainkan dengan melalui penghayatan terhadap kitab perjanjian lama. Di dalam kitab tersebut mengandungi lembaran-lembaran sejarah kelahiran dan perkembangan Bani Israil. Maka dengan ini kita dapat memahami keperibadian seseorang yang beragama Yahudi dalam semua aspek kehidupan keagamaan dan politik.

Golongan sarjana pengajian agama yang terdiri dari orang-orang Yahudi dan selainnya telah bersepakat bahawa kitab perjanjian lama yang berada di tangan kita sekarang bukannya sebuah kitab yang asal dan tulen seperti yang pernah diturunkan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s. Sepanjang perjalanan sirah Orang-orang Yahudi , mereka begitu berpegang dengan Taurat dan ajarannya walaupun golongan sarjana Yahudi telah mengiktiraf kepalsuan kitab Taurat mereka.

Inilah yang menjadi tanda tanya untukmencari jawapan di sebalik permasalahan ini.

Ia tersirat di sebalik kebanggaan orang-orang Yahudi iaitu mereka adalah "Bangsa Allah yang terpilih". Manakala bangsa yang lain hanya diciptakan untuk berkhidmat kepada mereka. Justeru itu, tidaklah hairan jika kita dapati hidup berasingan merupakan satu tradisi dan kebanggaan bagi mereka

Jadi, dari sini dapatlah diketahui rahsia yang menjadi pendorong kuat kepada bangsa Yahudi agar berpegang teguh dengan kitab Taurat atau dengan kata lain kitab Taurat berjaya menghimpun bangsa Yahudi untuk menghayatinya dan menjadi satu bangsa yang mempunyai keperibadian yang berbeza dari bangsa lain.

Kajian mengenai ilmu sejarah memberi kesan yang amat mendalam dalam membentuk sesebuah masyarakat. Ini kerana ilmu tersebut merupakan kunci bagi kita memahami akan pegangan aqidah yang dianuti oleh sesebuah masyarakat.

MAKNA YAHUDI, IBRANI DAN ISRAEL.

YAHUDI

Kalimah Yahudi dinisbahkan kepada anak yang ke-4 bagi Nabi Yaacob a.s yang bernama Yahouza( Yahoude) dan ia juga merupakan salah satu daripada puak-puak Bani Israel. Gelaran ini mula terkenal selepas daripada keutuhan kerajaan Yahouza pada tahun 586 sebelum masehi. Kemudian kalimah Yahudi diitlakkan kepada mereka yang menganut agama Yahudi atau agama Musa. Menurut pengarang dalam kitab yang menjelaskan makna Yahudi ialah "Yahudi adalah agama yang dianuti oleh kaum Bani Israel semenjak dari zaman Nabi Musa a.s. Ini diambil dari kata-kata Nabi Musa "Sesungguhya kami kembali kepada-Mu wahai Tuhan". Mereka adalah umat Nabi Musa dan kitab suci mereka bernama Taurat.

IBRAN

Adalah nama bagi kabilah yang sampai nasabnya kepada Syaam Bin Nuh. Daripadanyalah terbentuk sebuah ummah yang besar dinamakan keturunan Saam. Terdapat lapan jenis bangsa yang lahir daripada keturunan Syaam iaitu Ashour, Babil, Finique, Aram, Kan'an, Kaldan, Ibrani dan Masri.

Terdapat perbezaan pendapat di kalangan ahli sejarah mengenai asal usul nama kabilah ini. Ada yang mengatakan ianya diambil sempena dengan nama moyang Nabi Ibrahim iaitu Aabir.
Pendapat kedua pula mengatakan ianya adalah satu gelaran yang diberikan kepada Nabi Ibrahim kerana dia adalah orang pertama menyeberangi Sungai Furat.

Pendapat yang ketiga sepertimana yang disebut oleh Dr Ahmad Syalabi bahawa gelaran Ibrani yang diberikan kepada Nabi Ibrahim serta pengikutnya kerana mereka hidup berpindah-randah dan sentiasa merentasi padang pasir dan gurun untuk mencari rumput bagi ternakan laut.

ISRAEL

Israel ialah kalimah Ibrani(Hebrew) yang membawa maksud "kamu mengalahkan Tuhan". Ia adalah gelaran yang diberikan oleh Tuhan-tuhan orang-orang Yahudi yang bernama Yahwu kepada Nabi Yaacub selepas Nabi Yaacub dapat mengalahkan Tuhan di dalam pergaduhan di antara mereka berdua. Yahwu berkata : "selepas ini, jangan lagi kamu dipanggil dengan nama Yaacub malah panggillah Israel kerana kamu bersungguh-sungguh dan telah mengalahkan aku".

************************************************************

Apabila Nabi Isa a.s membawa ajaran Allah sebelumkelahiran junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, beliau telah berdakwah khusus untuk bangsa Israel. Meskipun begitu, terdapat ramai Nabi Allah yang diutus selain Nabi Isa. a.s Tidak hairanlah jika bangsa Yahudi menerima Nabi yang paling ramai diantara puak dan bani arab yang lain. Atas itulah bangsa Yahudi mendakwa mereka merupakan bangsa yang "terpilih".

Mereka sebenarnya silap sedangkan merekalah bangsa yang paling ramai membunuh para Nabi terdahulu (seramai 300 dibunuh), berbanding bani arab yang lain. Apabila Nabi Isa a.s berdakwah kepada Bani Israel, mereka berniat untuk membunuh Nabi Isa sendiri. Hinggalah Allah telah mengangkat Nabi ke langit untuk meyelamatkan beliau dari dibunuh.

Pembunuh itu mendakwa telah membunuh Nabi Isa dan di Salibkan pada tiang berpalang, kerana lemparan fitnah yang di dakwa oleh golongan ekstremis Yahudi. Mereka telah memfitnah Nabi Isa sebagai anak tuhan (anak Allah). Walaubagaimanapun pembunuh itu sebenarnya telah membunuh orang lain yang hampir menyerupai Nabi Isa. Kesan dari tindakan ini telah mewujudkan ajaran baru di takrifkan sebagai Kristian Yahudi.

Mereka cuba membunuh Nabi Isa kerana untuk menyembunyikan kebenaran catatan Taurat dan Injil menyebut akan lahir seorang Nabi yang bukan berbangsa Yahudi dan berdakwah
untuk seluruh manusia. Nabi ini berasal dari puak Bani Hashim yakni, baginda Nabi Muhammad s.a.w.

Mereka tidak dapat menerima hakikat bahawa Bani Israel akan dipimpin oleh oleh seorang bangsa Arab. Keangkuhan mereka menyebabkan Bani Israel cuba membunuh Nabi Isa a.s. Dengan cara itu mereka dapat menyembunyikan kebenaran Islam serta pengganti Nabi Isa iaitu Nabi Muhammad s.a.w. Tetapi mereka tetap angkuh untuk tidak menyembah Nabi yang selain dari bangsa Israel.

Dan mereka akan menghalang manusia menganut agama baharu yang dikenali Islam. Akhirnya setelah ketiadaan Nabi Isa, paderi-paderi Yahudi yang dikenali sebagai Rabbi, telah mengubah fakta dan kandungan sebenar kitab Taurat dan Injil. Kemudian Bani Israel telah mendakwa Nabi Isa Al-Masih sebagai anak tuhan dan Mariam sebagai Ibu tuhan. Allah pula pula sebagai bapa tuhan.

Nauzubillah, Yahudi laknatullah. Akhirnya Bani Israel ini telah mengkhianati Nabi Isa dan derhaka kepada ajaran Allah. Bahkan mereka menuduh Nabi Isa a.s kufur dan hina. Manakala ibunya Mariam dituduh berzina. Walaubagaimanapun Al-Quran mengangkat Mariam suci kerana kelahiran Nabi Isa adalah mukjizat yang diturunkan Allah.

2 comments:

Anonymous said...

ade brape banyak siri? hehe

run^nia in wonderland said...

rahsia
tunggu dan lihat =p