DIFFICULT MOMENTS SEEK ALLAH
QUIET MOMENTS WORSHIP ALLAH
EVERY MOMENTS THANK ALLAH
~ believe in your FATE and have FAITH in it ~

Thursday, December 11

tentang sakit

tajuk aku simple.tentang sakit.sakit apakah yang ingin aku bicara kan?
sakit perut?
sakit kepala?
sakit hati?
atau sakit cinta?

sakit,sangat subjektif.aku yakin,setiap kesakitan pasti ada ubat dan setiap kesakitan sebenar nya menguji tahap keimanan, tahap ketaqwaan, tahap kesabaran.

hari tu, sahabat akrab aku dari malaysia menceritakan hal perihal sakit yang di alami.bukan sakit fizikal, tapi secara peribadi aku boleh kata kan sebagai sakit rohani.

sakit fizikal nampak di luar.andai tersalah ubat pasti dapat di di lihat dari luaran dan andai ubat yang di beri kan mujarab, pasti tahap kesembuhan akan terlihat di luaran juga.

sakit rohani.sakit dalaman.sakit yang bisa membuat kan fizikal juga manjadi sakit.bisa melumpuhkan segala urat-saraf dan denyut nadi.bagi aku sakit dalam aka rohani perlukan diri mendekat kan diri kepada Allah Yang Esa. perlu kan bimbingan berterusan.

dahulu, aku juga pernah alami sakit rohani.nasihat seorang kawan menyedar kan aku betapa sakit itu tiada yang lebih memahami melain kan Dia Yang Maha Mengetahui.andai hari ini aku kongsi bersama sahabat yang lain perihal sakit aku itu, belum tentu sahabat aku faham sakit yang aku tanggung.

aku teringat, seorang sahabat aku di TKC pernah berkata,

'campak lah seseorang yang sakit rohani bersama sebiji buah sawi (sakit cinta) ke sebuah pulau kecil di tengah lautan besar, pasti seseorang itu akan mati, dan campak lah seseorang yang hati nya penuh dengan makanan rohani (cinta) bersama sebiji buah sawi ke sebuah pulau kecil di tengah lautan besar,pasti seseorang itu akan terus hidup bersama hasil tanaman sawi dari biji sawi'

2 comments:

run^nia in wonderland said...

testing2...hehe...terima kasih naufa atas keperihatinan =)

pai_ilham al-adwa' said...

salam tuan rumah...
akhirnya bleh meninggalkan tapak di sini...

just to relate with the post..
sakit jasmani takkan terasa bila rohani sihat..sihat rohani mampu mengaburi kesakitan jasmani hingga tak terasa..

but if rohani sakit,jasmani sihat pun tidak dapat membantu rohani yang sakit..

selamat bermujahadah..
=)