DIFFICULT MOMENTS SEEK ALLAH
QUIET MOMENTS WORSHIP ALLAH
EVERY MOMENTS THANK ALLAH
~ believe in your FATE and have FAITH in it ~

Saturday, July 18

OST ketika cinta bertasbih

Tuhan Beri Aku Cinta
by Ayushita




Walau aku senyum bukan berarti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini hampa

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

semalam ada tazkirah
dari saudara mustaqim di kelas...
awal tajuk rasa biasa
bila di kata kan
manusia itu sedang mencari cinta

itu lah manusia
suka membuat kesimpulan awal
bukan mahu dengar sampai habis
dan kesimpulan awal ain
meleset sama sekali...

pencarian cinta yang mustaqim kata kan
ada lah pencarian cinta kepada Nya
bila saudara mustaqim cerita kan
bagai mana ayah nya mencari islam
terdetik dalam hati masa tu...

"aku ni hanya sekadar
islam warisan semata kah?
tergolong kah aku ni
dalam islam yang mencari
cinta Allah dan Rasul?"

dan pertanyaan ain
masih lagi tak terjawab...

semalam lepas habis 'aktiviti'
di interact building
bersama lecturer pharmacology
ain pulang ke rumah maisara
mahu hadiri usrah naufa
pertama kali datang ke usrah naufa
secara official

dan semalam
kami membaca surah Al-Anfal
ayat 1-11
tentang perang Badr
dan terdapat sepotong ayat
yang menjawab pertanyaan ain

Surah Al-Anfal
ayat -2
Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.
ayat -3
Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang dan yang mendermakan sebahagian dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka.
ayat -4
Merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan mendapat pangkat-pangkat yang tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di Syurga).

akan bergetar kah hati ini
bila mana nama mu ku sebut Tuhan?
walau pertanyaan telah terjawab
namun masih
ain masih mencari-cari
betul kata mustaqim semalam
manusia itu masih dan akan
terus mencari-cari dalam hidup nya

dan semalam masa surf internet
terjumpa dengan lagu ni
'Tuhan beri aku cinta'
kalau di nilai lirik lagu ni
nampak seperti cinta adam dan hawa
tapi bila di baca dua tiga kali
perenggan ini...

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta

cinta mana yang cuba di cari?
cinta ke atas KHALIQ
atau cinta ke atas makhluk?


pada firasat ain...lagu ini tentang cinta ke atas KHALIQ
kerana awal nya
di khabar kan bahawa
cinta adam nya penuh cubaan hidup ^_^

tanpa "restu dan halal-Mu"
mana mungkin seorang makhluk seperti aku
dapat hidup dengan tenang
dalam keadaan diri nya tiada keredhaan Allah

4 comments:

mohdnoor said...

sj lawat2 blog.. lame tak ziarah ;p

nak add skit.. org suke gak ayat 1st surah al-Anfal.. sgt2 menyentuh hati gak ayat 1st tuh.. sbb gambarkan mcmmana sahabat2 nabi ditarbiyah.. last2 dlm ayat lain surah tu, dorang sebenarnye dpt jugak harta2 rampasan perang ;p

run^nia in wonderland said...

betol2...

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang harta rampasan perang. Katakanlah: “Harta rampasan perang itu (terserah) bagi Allah dan bagi RasulNya (untuk menentukan pembahagiannya). Oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah dan perbaikilah keadaan perhubungan di antara kamu, serta taatlah kepada Allah dan RasulNya, jika betul kamu orang-orang yang beriman”. ( 8:1)

ni perang 1st umat islam (perang badr), dats y nampak masa ni umat islam mcm kalut-kalut dgn harta rampasan perang.Allah tenang kan keadaan dan buat kan umat islam jd calm dgn turun kan wahyu ni...^_^

baru paham actually dgn ayat surah ni lepas attend usrah...

mohdnoor said...

yep2.. tapi kalau tengok situasi diturunkan ayat tu,maksud die much more than that.. org2 Islam mase tu dahla hijrah, hilang harta, takde rumah, jauh dari family.. hidup menumpang2, mase kat makkah slalu kene seksa, kene sekat.. dah tu kene suruh perang bmati2an pulak.. tapi bile menang, baru nak dpt sikit harta, tapi Allah uji lagi kate pulak harte tu bukan utk dorang, tapi milik Allah dan Rasul.. mcmtu sekali sahabat2 dulu diuji, ditarbiyah.. so, mcm betapa iman dorang diuji.. tapi last2 ayat dlm ayat 41 sebenarnye ade jer part utk dorang.. ayat 1st till 4th ni just sbagai ujian jer, sbagai salah satu bentuk tarbiyah

run^nia in wonderland said...

ooo...mcm tu...
sekarang baru jd lagi clear...
tq bg pendapat dan sumbangan...
mula-mula baca, x tahu pun ni perang badr...dah di terang kan, baru tahu...^_^